Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityka prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Kontrahent

Moduł Kontrahent służy do ewidencji i przeglądu danych osób fizycznych i prawnych. Możliwa jest:

  • aktualizacja,
  • korekta danych,
  • wydruk.

 

Zakładanie nowych kartotek kontrahentów może być wspomagane danymi z modułu Ewidencja Ludności jeśli ADMINISTRATOR systemu PUMA nada takie uprawnienia. 

Moduł ten zawiera dane wszystkich kontrahentów, z których korzystają inne aplikacje. Znajdują się więc tutaj dane kontrahentów, którzy występują jako:

  • właściciele lub władający w module Gospodarka Nieruchomościami,
  • kontrahenci, którzy są podatnikami w modułach podatkowych,
  • kontrahenci – dostawcy/odbiorcy dla rozrachunków prowadzonych w module Finanse i Księgowość,
  • regulujący swoje zobowiązania w module Kasa.

W związku z tym każdego kontrahenta urzędu można przyporządkować do jednej z grup:

  • jednostki budżetowe,
  • dostawcy,
  • pracownicy,
  • podatnicy,
  • działalności,
  • Urzędy Skarbowe,
  • inni.

Grupy kontrahentów stanowią bloki wykorzystywane w module Finanse i Księgowość do tworzenia kont rozrachunkowych. 

Przy dopisywaniu kontrahenta należy podać następujące informacje:

  • określenie czy jest to osoba prawna czy fizyczna,
  • PESEL, NIP – dla osób fizycznych i prawnych (dla osób prawnych wymagane podanie min. jednej informacji),
  • REGON – dla osób prawnych,
  • nazwisko i imię / nazwa firmy,
  • adres stały,
  • nazwa konta – nazwa, która będzie wpisana jako nazwa członu konta analitycznego, podczas wprowadzania nowego kontrahenta nazwa konta jest tworzona automatycznie z nazwiska i imienia; można ją następnie zmienić ale należy pamiętać aby nazwa była zwięzła, unikalna i zawierała informacje jednoznacznie identyfikujące kontrahenta,
  • określenie czy kontrahent jest płatnikiem VAT; jeżeli tak musi mieć podany identyfikator NIP. Jest to informacja istotna przy rejestrowaniu faktur zakupu i rachunków uproszczonych od kontrahentów,
  • i sporządzaniu rejestrów zakupu, ponieważ są to informacje pobierane automatycznie,
  • banki i konta bankowe kontrahenta – w miarę potrzeb,
  • przypisanie kontrahenta do wybranych grup – w miarę potrzeb,

Pozostałe informacje są podawane w zależności od potrzeb np.:

  • adres korespondencyjny,
  • przedstawiciele,
  • rodzaje działalności,
  • kontakt.

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.